''If you want the rainbow, you have to deal with the rain''
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 Şubat 2017 Pazar

Goblin'in Kore Kültüründeki Yeri

Çok sevilen Wang So yazımın üzerine, Goblin'i izledikten sonra bu yazıyı yazmazsam ayıp olurdu^^

dokkaebi ile ilgili görsel sonucu

Öncelikle şunu belirtmek istiyorum. Dizinin Türkçe ve İngilizce çevirilerinde 'Goblin' kelimesi geçerken, Korece'ye azıcık kulak kesilenler devamlı olarak 'Dokkaebi' kelimesini duymuşlardır. Kore mitolojisindeki dokkaebi aslında direk olarak goblin kelimesinin karşılığı olmasa da, kelimenin birebir çevirisi olmadığından yabancı kaynaklarda 'Korean Goblin' yani Kore goblini olarak geçer. Yani aslında dokkaebi direk olarak goblin demek değildir.

dokkaebi ile ilgili görsel sonucu
AVRUPA MİTOLOJİSİNDEKİ GOBLİN VE KORE GOBLİNİ (DOKKAEBİ) FARKI:
Goblinler Avrupa mitolojisinde şeytani ve içerisinde kötülük barındıran varlıklar olarak geçerken dokkaebi muzur, kötü insanlara çeşitli oyunlar yapan ama iyilere büyük şans getiren, tarlada verimi arttıran ve kötü ruhları kovan bir karakterdir. Bazen insanların başına büyük sorunlar açsalar da genelde bolluk ve bereket getirdikleri için Kore kültüründe 'dokkaebi kovalamak' şeklinde bir efsane bile varmış.





HAYALLER                                               HAYATLAR

GOBLİN/DOKKAEBİ LER GONG YOO GİBİ YAKIŞIKLIYSA BİZ DE AVA ÇIKALIM MI? 
Bence çıkmayalım arkadaşlar^^ Çünkü diziden farklı olarak, geleneksel Kore kültüründe dokkaebiler insandan türeyen veya insana benzeyen, insan formunda olan bir yaratık kesinlikle değildir. Dizidekine tek benzer yanı, herhangi bir objeye insan kanının bulaşması ve ruhun o objede yaşamasıyla oluşabilirler. Dizi senaryosu gereği kılıcın direk gobline dönüşmesi saçma olduğundan savaşçı bir karakterin ölmeyip goblin olarak hayatına devam etmesi daha mantıklı olmuş sanırım. Kore goblinleri bırakın Gong Yoo'nun yakışıklılığını, aksine kuyruklu, kıllı, bazen tek ayaklı, boynuzlu, pençeli ve başka pek çok çirkin özellikleriyle anılırlar. O yüzden dediğim gibi, bence ava çıkmayalım^^

GOBLİN HAKKINDA BİR EFSANE
Dizide de birkaç kere Goblin'in tavuk veya at kanından korktuğu sahneleri gördük. Biz yabancı olduğumuzdan bu sahnelere pek anlam veremedik ama aslında Kore mitolojisinde bu duruma dair bir efsane varmış:


dokkaebi blood legend ile ilgili görsel sonucu
Dokkaebi bir gün dağlarda kendi başına yaşayan yaşlı bir adamı ziyaret eder. Yaşlı adam dokkaebiye içki ikram eder ve ikisi arkadaş olur. Dokkaebi bu yaşlı adamın evini sık sık ziyaret edip onunla sohbet etmeye başlar. Bir gün yaşlı adam ormanda dolanırken nehirde kendi aksini görür ve kendisinin dokkaebiye benzemeye başladığını fark edip çok korkar. Daha fazla benzememek için artık dokkaebinin evine gelmemesi gerektiğini düşünür ve bir plan yapar. Dokkaebi yine evine ziyarete geldiği bir gün ona 'En çok neyden korkarsın?' diye sorar. Dokkaebi 'Kandan korkarım ya sen?' diyince yaşlı adam 'Paradan korkuyorum. O yüzden dağlarda kendi kendime yaşıyorum.' diye cevap verir. Ertesi gün yaşlı adam bir inek öldürüp kanını evinin çevresine döker. Dokkaebi gelince şok olup çok sinirlenir ve 'Senin en büyük korkunla geri gelicem!' der. Ertesi gün çuvallar dolusu para getirip yaşlı adama fırlatır. Bu olaydan sonra dokkaebi yaşlı adamı bir daha ziyaret etmez ve adam da kasabanın en zengin insanı olur.


Biraz da Korece'de joe seung saja, İngilizcede grim reaper ve Türkçede azrail olarak geçen karakterden  bahsedelim

Not: Kore'ki joe seung saja(저승사자) kelimenin tam anlamıyla öteki dünya habercisi anlamına gelir. 


Batı kültüründeki azrail siyah pelerin giyen bir iskelet figürüdür. İnsan, ruh yada canavar değildir. Kore kültüründe ise siyah geleneksel Kore kıyafeti ve şapkası giyen insan formundaki bir yaratıktır. Dizide de modern azrail, geleneksel siyah kıyafet yerine siyah takım ve şapkayla karşımıza çıkıyor. 

arang and the magistrate grim reaper ile ilgili görsel sonucu goblin grim reaper ile ilgili görsel sonucu

Bilmem hatırlar mısınız ama geleneksel formdaki jeoseungsaja Arang and the Magistrate dizisinde karşımıza çıkmıştı. Yakın zamanda da modern formdaki bir azraili Goblin'de izlemiş olduk.





GOBLİN VE AZRAİLE DAİR UFAK BİR BİLGİ
 Geleneksel Kore mitolojisinde dokkaebinin şapkasını bulup takan görünmez olur, azrailin şapkasıyla ilgili böyle bir bilgi yoktur. Dizi bu efsaneyi ufak bir değişime uğratıp azraili şapkasını takarak görünmez yaptı^^




goblin wang yeo ile ilgili görsel sonucu

Ayrıca Goblin dizisinde Azrail'in geçmiş hayatında canlandırdığı acımasız kral Wang Yeo, Goryeo'nun 3. kralı olan Jeongjeong'dur. Ee napalım bu bilgiyi bize ne derseniz şöyle bir yere bağlıyorum. Aynı Wang Yeo, Moon Lovers Scarlet Heart Ryeo'da gördüğümüz, Wang So'nun burnundan getiren abisi ve ondan önceki kraldır. Yani Hong Jong Hyun'un canlandırdığı 3. prens!!!

Hatırlamayan yoktur heralde???


Son olarak Goblin'deki Deok Hwa'nın tanrı olmasıyla ilgili:
elder wol ha ile ilgili görsel sonucu

Kore kültürüne göre kırmızı ve mavi Tanrı yada Wol Ha karakterinin sembolik renkleridir. Deok Hwa'nın sık sık kırmızı-mavi renklerde giyinmesi bu mite gönderme yapan bir ayrıntıymış. Ayrıca soldaki şu sahne de tanrısallığa gönderme yapıyormuş. Son olarak Eun Tak'ın kırmızı atkısıyla goblinin mavi ateşi de aynı sebeple oluşturulmuş bir ayrıntıymış.


Umarım bu yazıdan zevk almışsınızdır. Ben yazarken de araştırırken de büyük zevk aldım^^

Kendine iyi bak güzel okur...


Yine araştırmayı abarttım: Kaynak1, Kaynak2, Kaynak3, Kaynak4, Kaynak5, Kaynak6, Kaynak7

19 yorum:

  1. Evet sevgili Mely.Yaziniz cok aydinlatici olmus ellerinize saglik.Mitolojiyi,gizemi severim ben ve icerisinde mitler,gizemler olan diziler de favorimdir acikcasi.Bu diziye daha yeni basladigim icin pek bir yorum yapamayacagim ama izledigim kadariyla begendim.Goblinlerin gercek hayatda yakisikli olmamasi iyi olmus ama yoksa her kes goblin gelini olmanin hayallerini kurardi.😉😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim de mitoloji, fantastik hikayeler favorim!!! hatta alakasız olucak ama yunan mitolojisi e büyük ilgi alanımdır, kaç kitap okudum sayamam yani o derece...
      goblin gerçekten çok güzel bir dizi. mitolojik olarak bizim kültürümüze yada en yakın olduğumuz yunan mitolojisine çok uzak kaldığından o açıdan değil ama fantastik olarak mükemmel bir dizi. en kısa zamanda bitirirsin bence^^

      Sil
    2. Ben de yunan mitolojisini cok severim.Bazen aaa bu bunun oglumuymus,aa bu da bunun karisimiymis diyorum hayretler icerisinde ama napican merak bende bi dunya.))

      Sil
  2. Böyle detaylari bilince dizi daha da profesyonellesti gözümde . Çok güzel ve emeği bol bir yazı olmuş . Okurken çok zevk aldım :) Böyle mitolojik şeyler hep ilgi çekici olmuştur . Eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dimi? böyle detaylar benim de ilgimi çok çekiyor. beğenmene çok sevindim çok teşekkür ederim^^

      Sil
  3. Tekrar tekrar şarkısını dinleyip sahnelerini izliyorum dizinin ne bulsam okuyorum ve yazın çok iyi geldi özlemişim goblin ve azraili:) ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim^^ gerçekten rüzgarı kolay kolay dinmeyecek bir dizi. tekrar tekrar izlenecek cinsten!

      Sil
  4. Kendi yazımı yazmadan önce araştırma yapayım dedim dedim nette. Türkçe kaynak bulamam diye düşündüm ama güzel bir tesadüf oldu. Artık link veririm. Teşekkürler emeğin için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim^^ ben de senin yazını okumak için sabırsızlandım bak şimdi.. gerçekten türkçe kaynak pek yok çünkü...

      Sil
  5. sonuna doğru spoi yedim...Acıyorr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay bu yazı zaten diziyi izleyip karakteri merak edenler için ya hihihi^^ keşke önce diziyi izleseydin^^

      Not: gerçi beni yorum yazılarım da spiler barındırır aman dikkat!!!!! ^-^

      Sil
  6. Yazınız gerçekten emek kokuyor. Goblin'i bitirip tekrar okuyacağım. Ellerinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim, beğenmenize çok sevindim gerçekten emek dolu çünkü. diziden sonra daha aydınlanarak okuyacağınıza eminim ^^

      Sil
  7. Çok güzel Bi araştırma olmuş süper 👍🏻

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok memnun oldum beğenmenize, yorum için teşekkür ederim^^

      Sil
  8. Cok tatlilar ya ben de bu goblin nedemek demistim izleyecegim ama bilmiyorum hic bi ozelligini filan bizim hic anlamayacagimiz mitolojiler gercekten .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. uzakdoğu çok derin bir kültür ve mitolojiye sahip gerçekten. katman katman mücevherler çıkıyor bayılıyorum. ama hiç bilmesek de dizi mükemmeldi orası ayrı^^

      Sil
  9. Bilgiler için teşekkürler. Aydınlatıcı oldu. Goblin dizisindeki Wang Yeo'nun, Moon Lovers dizisindeki Wang Yo olacağı aklımın ucundan geçmezdi. Cidden çok şaşırdım! İkiside çok sevdiğim dizilerden. Fakat Goblin'de Azrail, bize onu büyüten ve kendi hırsları için aklını çelen harem ağası yüzünden bunları yaptığı anlatılıyordu. Moon Lovers'te ise annesi tarafından kral olabilmesi için eğitilen, kendi kardeşlerini acımasızca öldüren ve hiç pişmanlık duymayan birini görüyoruz. Eşinden ölümüne kadar farklılıklar var. Acaba Kore tarihindeki Goryeo'nun 3. kralı olan Jeongjeong'un hayatı gerçekte hangisi veya ne şekildedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dürüst olmak gerekirse tarihi olarak kralın gerçek hayatını detaylarıyla bilmiyorum. ama her iki dizide de 'gerçek karakterlerden ilham alınarak yapılmıştır, gerçek olaylarla ilgisi yoktur' ibaresi var. yani karakterler kullanılıyor ama hayat hikayeleri senaryonun bir parçası. moon lovers'ta wang so da mesela gerçek bir kral olmasına rağmen her dizide farklı bir hikayeyle anlatılır. ordaki yüz yarası falan senaryoydu aynı şekilde. onu da moon lovers efsane inceleme yazısında anlatmıştım epey^^

      Sil

Sen de izledin mi? İzlemedin mi? Peki şimdi izlemeyi düşünüyor musun? Bekliyorum yorumlarını^^